събота, 5 май 2012 г.

От котвата до динамично позициониращата система


            В последните статии за офшорните структури за жилищно настаняване  често се срещаме с понятието  „динамично позициониране“. Какво всъщност е това?
             Морския плавателен съд е подложен на сили от вятъра, вълните и сили на теченията, както и от силите, генерирани от системата за задвижване.
            Отговорът на кораба на тези сили, т.е. промените в позицията  и скоростта, се измерва от позиционно-референтни системи, жирокомпас и вертикални референтни датчици. Скоростта и посоката на вятъра се измерват от вятърни сензори.
            Динамичната система за позициониране, изчислява силите, които тласкащите устройства трябва да представят, за да се контролира движението на плавателния съд в три степени на свобода - surge, sway and yaw - в хоризонтална равнина. Динамичното позициониране (ДП) е с компютърно управление и е система за автоматично поддържане на позицията.
            ДП система е проектирана да поддържа кораба в рамките на определено положение и граници, и да се сведат до минимум разхода на гориво и износване на съоръженията за задвижване. В допълнение, ДП  системата  действа адекватно, ако възникне неизправност в задвижващите единици.
           През последното десетилетие дизайна на системите за акостиране на офшорни плаващи структури се е променил значително. Промените в развитието е довело до възможността за някой важни нововъведения като:
              - Повишаване надеждността на гъвкавите котвени връзки;
            - По-доброто разбиране на ниско-честното поведението на движението на акостирали кораби при вълниние и вятър;
            - Прилагането на динамично позициониране (ДП) при голями танкери за разтоварване.


                                                                   Движение на кораба
           
 Плаващата структура се задържа на позиция най-вече при  нерегулярно вълнение, ветрово натоварване, както и при действие на теченията, които ще бъдат изложени на честотно вълново натоварване при шест степени на свобода, действащи върху корабния корпус.  Това също означава и натоварвания при много  комбинации с различни, бавни натоварвания в три основни равнини



                                   Философия на Динамичното позициониране
            Напълно функциониращата ДП система се определя като такава, която е в състояние надеждно да води кораба в позиция, когато се работи в естествена околна среда, като например, при максимално отклонение от корабното движение (surge,sway and yaw) и когато системата за контрол на позицията е равена или по-малка от половината от критичното растояние за работата, която се извършва.
            Динамично позициониращата системата за управление трябва да предоставя адекватна информация на операторите, такива, че всяка промяна на състоянието на ДП системата поради неизправност на оборудване или действие на оператора трябва да бъде ясно обозначена, където е възможно за коригиращи действия и където ограничението, ако има такова,може да се разбера от операторите. Обозначението трябва да бъде такова, че операторът да е малко вероятно да направи грешка при оценката на тежестта и ефекта от промяната на статута.
            Границите на безопасна работа трябва да се определят за всяко географско местоположение, очаквано екологично състояние и вид на задачата, която трябва да се извърши. Тези ограничения трябва да се разглеждат за всеки неуспешен“ режим, определен от FMEA и вероятното време необходимо за възстановяване контрола на позицията, и за възстановяване позицията на гмуркачите, за да се върнат в безопасна за работа ситуация.

          Следва да бъде възможно изпълнението на ДП система, която да може да се контролира ефективно от подходящо обучен и опитен персонал, без да е необходимо да се прекъсва процеса на контрол. Смяната между различните видове контрол на положението трябва да бъде проста, сигурна и доказано ефективна в изпълнението на споменатите по-горе обяснения.
            Горната основна философия трябва да се прилага за всички видове работа на плавателния съд и е предназначена за предприемане с внимателна преценка на последиците от загуба на плавателна позиция. Ако последващата работа означава, че корабът вероятно може да работи във влошено състояние, новата "безопасна работна граница" и "безопасна ситуация", следва да бъдат договорени от формална оценка на риска.
            За да помогне на собствениците и на техните клиенти да постигнат по-горната философия за клас ниво на оборудване за ДП плавателни съдове са определени правила от IMO (IMO MSC Circ.645), който препоръчват, че на ДП плавателни съдове, построени след 1 юли 1994 г. трябва да бъде назначен даден клас оборудване.




P.S.
Ще се радвам, ако четящите тази презентация могат да я обогатят с нови факти и впечатления.

                                                                                                                 Следва продължение...
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар